Projected impact of the trend toward delayed childbearing on breast cancer incidence in the Saarland/FRG

Abstract
The potential impact of the trend toward delayed childbearing or nulliparity on future breast cancer incidence is quantitatively assessed for the Saarland/FRG. Distribution of age at first birth is estimated from vital statistics for seven five-year birth cohorts from 1936–40 to 1966–70. Estimates of the relative risks associated with age at first birth or nulliparity are based on median results of 23 controlled epidemiologic studies conducted in Europe and North America. Compared to the birth cohorts around 1940, a steady increase in incidence up to about +15% is projected for the younger cohorts indicating a substantial public health impact. Using data of the population based cancer registry of the Saarland, the cumulative incidence of breast cancer up to age 50 is calculated as 1.52% for the 1936–40 birth cohort and is projected to rise to 1.75% in the 1966–70 cohort. Similar changes in fertility patterns have been observed in other parts of the FRG. Given the continuing rise in mortality from breast cancer in the FRG this stresses the need for more effective screening procedures. L'influence d'une première grossesse tardive sur l'incidence du cancer de sein est quantitativement étudiée dans le Saarland. La répartition par âge lors du premier accouchement est estimée pour des groupes de naissance 1936–40, 1941–45, 1946–50, 1951–55, 1956–60, 1961–65 et 1966–70 selon les statistiques démographiques. Les estimations de l'association entre l'âge lors du premier accouchement et le risque de cancer de sein sont basées sur 23 études contrôlées, effectuées en Europe et en Amérique du Nord. Comparé avec les naissances de 1936–40 et 1941–45, l'incidence projetée pour les naissances les plus récentes sera à peu près 15% plus élevée. Le registre du cancer de Saarland montre pour les naissances de 1936–40 une incidence cumulée de cancer de sein jusqu'à l'âge de 50 ans de 1.52%. La valeur projetée pour les naissances les plus récentes est 1.75%. Dans les autres parties de la République fédérale allemande on trouve des modifications semblables dans les taux de fertilité. Etant donné que la mortalité par cancer du sein augmente, un programme de prévention efficace doît être mis sur pied. Der mögliche Einfluss des Trends hin zu späterer Erstgeburt bzw Nulliparität auf die künftige Brustkrebsinzidenz wird für das Saarland quantitativ untersucht. Die Verteilung des Alters bei der Erstgeburt wird aus Vitalstatistiken für sieben 5-Jahres Geburtskohorten von 1936–40 bis 1966–70 geschätzt. Die Schätzungen des Zusammenhangs zwischen Alter bei der Erstgeburt und Brustkrebsrisiko beruhen auf 23 in Europa und Nordamerika durchgeführten kontrollierten epidemiologischen Studien. Im Vergleich zu den Geburtskohorten um 1940 liegt die projizierte künftige Inzidenz jüngerer Geburtskohorten um bis zu 15% höher. Aus den Daten des bevölkumulative Brustkrebsinzidenz bis zum 50. Lebensjahr von 1.52% für die Geburtskohorte 1936–40 und projizierte Werte bis zu 1.75% für die jüngeren Geburtskohorten. Die übrige Bundesrepublik erlebte vergleichbare Veränderungen des Gebärverhaltens. Vor dem Hintergrund anhaltend steigender Mortalitätsraten an Brustkrebs sollte die Entwicklung eines effektiveren Vorsorgeprogramms dringend forciert werden.