Modified percutaneous endoscopic gastrostomy (PEG) with gastropexy - early experience with a new introducer technique
- 31 December 2000
- journal article
- research article
- Published by Georg Thieme Verlag KG in Zeitschrift für Gastroenterologie
- Vol. 38 (12) , 933-938
- https://doi.org/10.1055/s-2000-10025
Abstract
Objective: The Cliny PEG 13 has been available since 1999 for clinical use in the modified introducer technique in combination with endoscopically controlled gastropexy. Data on indication, insertion technique and safety have not yet been reported in the literature. Methods: During the time period from January 1999 to June 2000, from a total of 457 patients receiving a PEG 27 (5.9 %) subjects, in whom the insertion of a PEG by means of pull-through technique was impossible or only in combination with an intervention e. g. bougienage were included in this prospective study. Each patient received a Cliny PEG 13 by means of introducer technique with endoscopically controlled double gastropexy. Tumor patients with severe stenosis made up more than 90 % of the cases. The insertion and 30 day follow-up were performed using a standardized protocol. Method-related and unrelated complications were recorded. Results: PEG insertion was successful in all patients without additional intervention. We did not see any method-related complications. The peri-interventional local infection rate was 3.7 %. One patient died during the 30-day follow-up period as a result of progression of the underlying disease. No further complications occurred in long term follow-up. Conclusions: Our results show that the Cliny PEG 13 is a safe technique and an alternative to other methods and surgical procedures in patients in whom a PEG was not applicable by means of the pull-through technique. Larger case numbers and the use in other patient collectives will have to prove these initial results. Einleitung: Seit 1999 ist die PEG Sonde Cliny 13 als modifizierte Direktpunktionstechnik in Kombination mit einer endoskopisch kontrollierten Gastropexie klinisch verfügbar. Daten zur Indikation, Anlagetechnik und Sicherheit sind bisher in der Literatur nicht beschrieben. Methoden: In die prospektive Beobachtungsstudie wurden in einem Zeitraum von Januar 1999 bis Juni 2000 von insgesamt 457 Patienten, die eine PEG erhielten, 27 (5,9 %), bei denen die Anlage der PEG mittels Durchzugsverfahren nicht oder nur in Kombination mit einer Intervention z. B. Bougierung möglich war, in die Untersuchung eingeschlossen. Alle Patienten erhielten eine Cliny PEG 13 mittels Direktpunktionstechnik mit doppelter endoskopisch kontrollierter Gastropexie. In > 90 % der Fälle handelte es sich um Tumorpatienten mit hochgradigen Stenosen. Anlage und 30-Tage-Follow-up erfolgten standardisiert. Es wurden methodenabhängige und methodenunabhängige Komplikationen erfasst. Ergebnisse: Die Anlage der PEG gelang bei allen Patienten ohne zusätzliche Intervention. Methodenabhängige Komplikationen sahen wir nicht. Die periinterventionelle Rate an Lokalinfektionen betrug 3,7 %. Im 30-Tage-Follow-up war ein Patient aufgrund eines Progresses der Grunderkrankung verstorben. Im Langzeitverlauf traten keine weiteren Komplikationen auf. Schlussfolgerung: Aufgrund unserer ersten Ergebnisse ist die Cliny PEG 13 ein sicheres Verfahren und eine Alternative zu anderen Methoden und operativen Verfahren bei Patienten, bei denen eine PEG mittels Durchzugstechnik nicht angewendet werden kann. Größere Fallzahlen und Einsatz bei anderen Kollektiven müssen diese ersten Ergebnisse zukünftig bestätigen.Keywords
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