NEURODEVELOPMENTAL AND MEDICAL STATUS OF LOW‐BIRTHWEIGHT SURVIVORS OF BRONCHOPULMONARY DYSPLASIA AT 10 TO 12 YEARS OF AGE

Abstract
SUMMARY Thirty low-birthweight (2) and 15 fullterm controls were evaluated at 10 to 12 years of age. BPD children weighed less than fullterm children and had smaller head circumferences than either preterm or fullterm controls. They also had significantly more neurological abnormality than both control groups. BPD children and preterm controls had lower WISC-R arithmetic scores and lower Beery VMI scores, as well as greater need of resources and special education compared with fullterm controls. BPD survivors at 10 to 12 years of age continue to manifest sequelae related to their early pulmonary disease. RÉSUMÉ Etat neuro-développemental et médical des survivant s de faible poids de naissance avec displasie broncho-pulmonaire aux âfes de 10 et 12 ans Trente nourrissons nés avec un faible poids de naissance (2) und 15 reif geborene Kontrollen wurden im Alter von 10 bis 12 Jahren nachuntersucht. Die Kindern mit BPD hatten ein niedrigeres Gewicht als die reif geborenen Kontrollen und einen kleineren Kopfumfang als die zu früh und die reif geborenen Kinder. Außerdem hatten sie signifikant mehr neurologische Auffälligkeiten als beide Kontrollgruppen. Die Kindern mit BPD und die zu früth geborenen Kontrollen hatten niedrigere WISC-R Arithmetik-Scores und niedrigere Beery VMI Scores, sowie großeren Bedarf an Hilfen und Spezialschulungen, als die reif geborenen Kontrollen. Bei den Überlebenden mit BPD können noch im Alter von 10 bis 12 Jahren Folgeerscheinungen ihrer früheren Lungenerkrankung nachgewiesen werden. RESUMEN Neurodesarrollo y situatión medica en supervivientes de bajo peso al nacer, con displasia broncopulmonar a los 10–20 años de edad Treinta lactantes de bajo peso al nacer (menos de 1500grs) de los cuales 15 temian displasia broncopulmonar (DBP) y 15 controles (5 dias de O2) y 15 controles nacidos a término, fueron evaluados a los 10 y 15 años de edad. Los niños DBP pesaban menos que los a témino y tenían una perimetria craneana menor que los controles pretérmino o a término. Tenian también significativamente más anomalias neurológicas que ambos grupos control. Los niños con DBP y los controles pretérmino tenían unos puntajes aritméticos en el WISC más bajos y unos puntajes también más bajos en el Beery VMI, asi como una mayor necesidad de ayudas y educación especial en comparación con los controles a término. Los supervivientes con DBP a los 10–20 años de edad continuaban manifestando secuelas en relación con su precoz alteracion pulmomar.