Double‐Blind Comparison of Itraconazole with Griseofulvin in the Treatment of Tinea Pedis and Tinea Manuum./Doppelblind‐Vergleich von Itraconazol mit Griseofulvin bei der Behandlung von Tinea pedis und Tinea manuum
- 1 December 1988
- Vol. 31 (12) , 641-649
- https://doi.org/10.1111/j.1439-0507.1988.tb04419.x
Abstract
Summary: One hundred and fourteen evaluable patients with tinea pedis or tinea manuum have been analysed in this double‐blind study between itraconazole and griseofulvin.All infections were confirmed by microscopic examination and/or culture. Daily double‐blind medication consisted of either 100 mg itraconazole or 500 mg ultramicronised griseofulvin and was given for 30 consecutive days. All patients were examined clinically and mycologically at the start of treatment, at the end of treatment (day 30) and 2 weeks after the end of treatment (control day 45).The clinical outcome was virtually the same for both treatment groups at the end (75% response rate for itraconazole vs. 77% for griseofulvin) and 2 weeks after the end of treatment (83% response for itraconazole vs. 82% for griseofulvin).The most important difference between both treatments was the mycological outcome, for which itraconazole showed a cure rate of 85% compared to 48% for griseofulvin 2 weeks after end of therapy (p > 0.01, Fisher's exact test). This suggests that griseofulvin treated patients are more at risk for relapse than itraconazole patients.It is concluded that itraconazole 100 mg orally once daily for 30 days is mycologically more effective than griseofulvin 500 mg once daily for 30 days in the treatment of tinea pedis and/or tinea manuum.Furthermore, the best results are obtained 2 weeks after the end of treatment. Clinically both treatments are equally effective. The difference in clinical and mycological results with griseofulvin may be explained by the known anti‐inflammatory effect of griseofulvin. Both drugs were well tolerated and appeared to be safe for use.Zusammenfassung: In dem vorliegenden Doppelblind‐Vergleich zwischen Itraconazol und Griseofulvin wurden die auswertbaren Daten von 114 Patienten mit Tinea pedis oder Tinea manuum analysiert.Alle Infektionen waren durch mikroskopische Prüfung und/oder Kultur belegt. Die tägliche Doppelblind‐Medikation bestand aus entweder 100 mg Itraconazol oder 500 mg ultramikronisiertem Griseofulvin und wurde 30 Tage lang verabreicht. Alle Patienten wurden klinisch und mykologisch bei Beginn der Behandlung, bei Behandlungsende (Tag 30) und 2 Wochen nach Behandlungsende (Kontrolltag 45) untersucht.Das klinische Ergebnis war für beide Behandlungsgruppen bei Behandlungsende (75% Ansprechquote für Itraconazol vs. 77% für Griseofulvin) und 2 Wochen nach Behandlungsende (83% für Itraconazol vs. 82% für Griseofulvin) praktisch gleich.Der wesentlichste Unterschied zwischen beiden Behandlungen war das mykologische Ergebnis. Hier ergab Itraconazol 2 Wochen nach Behandlungsende eine Heilungsquote von 85% gegenüber 48% mit Griseofulvin (p 0.01, Fisher‐Test). Dies läßt vermuten, daß Griseofulvin‐Patienten ein höheres Rückfallrisiko als Itraconazol‐Patienten haben.Die Schlußfolgerung lautet, daß Itraconazol 100 mg einmal täglich p.o. über 30 Tage mykologisch wirksamer ist als Griseofulvin 500 mg einmal täglich über 30 Tage bei der Behandlung von Tinea pedis und/oder Tinea manuum. Dabei wurden die besten Resultate 2 Wochen nach Behandlungsende beobachtet. Klinisch waren beide Behandlungsmethoden gleich wirksam. Die Differenz zwischen dem klinischen und dem mykologischen Ergebnis mit Griseofulvin kann durch dessen bekannten antiinflammatorischen Effekt erklärt werden. Beide Arzneimittel waren gut verträglich und anwendungssicher.Keywords
This publication has 8 references indexed in Scilit:
- Itraconazole in the Treatment of Dermatophytoses: A Comparison of Two Daily DosagesClinical Infectious Diseases, 1987
- Activity of Orally, Topically, and Parenterally Administered Itraconazole in the Treatment of Superficial and Deep Mycoses: Animal ModelsClinical Infectious Diseases, 1987
- Itraconazole in the Treatment of Human Mycoses: Review of Three Years of Clinical ExperienceClinical Infectious Diseases, 1987
- Itraconazole in the Treatment of Vaginal Candidosis and the Effect of Treatment of the Sexual PartnerClinical Infectious Diseases, 1987
- Itraconazole, a new orally active antifungal, in the treatment of pityriasis versicolorBritish Journal of Dermatology, 1986
- Antimycotic azoles. 7. Synthesis and antifungal properties of a series of novel triazol-3-onesJournal of Medicinal Chemistry, 1984