Quantitative morphology of coronary arteriosclerosis and coronary insufficiency in heart hypertrophy
- 1 September 1977
- journal article
- abstracts
- Published by Springer Nature in Basic Research in Cardiology
- Vol. 72 (5) , 464-478
- https://doi.org/10.1007/bf01910410
Abstract
After post-mortem coronary angiography the degree of ventricular hypertrophy was estimated on 18 hearts. The cases were divided in three groups: 9 hearts with right ventricular hypertrophy, 4 hearts with left ventricular hypertrophy and 5 hearts with hypertrophy of both ventricles. Cytophotometric studies revealed a close correlation between absolute weight of heart segments and DNA content of muscle cell nuclei of both ventricles. Radius and area of lumen, thickness and area of both intima and media were measured at serial cross sections of all three coronary arteries. Using these data indices on coronary sclerosis and, including the heart weight, indices on coronary insufficiency were calculated. By determining these indices for the isolated right and left ventricle and the interventricular septum additional criteria suggesting failure of coronary perfusion were obtained. These criteria disclosed that in cases of right ventricular hypertrophy the connective tissue of the right ventricular myocardium was increased only at high values of the insufficiency indices. On the other hand in cases of left ventricular hypertrophy the morphological features of decreased perfusion of the right ventricle were observed at low index values. In all three groups the increased vulnerability of the left ventricle to failure of coronary perfusion was numerically proved. An 18 Herzen wurde nach postmortaler Koronarangiographie das Ausmaß der Kammerwandhypertrophie bestimmt. Dabei fanden sich 9 Fälle mit Rechtshypertrophie, 4 Fälle mit überwiegender Linkshypertrophie und 5 Fälle mit annähernd gleicher Hypertrophie beider Ventrikel. Zytophotometrische Untersuchungen ergaben eine weitgehende Übereinstimmung zwischen der Gewichtsbestimmung der einzelnen Herzabschnitte und dem DNA-Gehalt der Herzmuskelkerne in den beiden Herzkammern. Die Koronararterien wurden an Stufenschnitten planimetrisch vermessen. Aus den Flächenwerten von Lumen, Intima und Media sowie der Dicke von Intima und Media und dem Lumenradius aller drei Kranzarterienäste wurden verschiedene Indizes zur Koronarsklerose und bei Berücksichtigung des Herzgewichtes auch Indizes zur Koronarinsuffizienz berechnet. Durch zusätzliche getrennte Bestimmung der Koronarinsuffizienzindizes für die einzelnen Kammerabschnitte und das Septum konnten ergänzende Parameter zum Nachweis koronarer Mangeldurchblutung erarbeitet werden. An rechtshypertrophierten Herzen zeigte die getrennte Bestimmung der Koronarinsuffizienzindizes, daß am Myokard der rechten Kammerwand Narben erst bei hohen Insuffizienzindexwerten nachzuweisen waren. Bei Linkshypertrophie fanden sich die histologischen Folgen einer Mangelversorgung am rechten Herzen bereits bei niedrigen Indexwerten. In allen drei Gruppen ließ sich die größere Vulnerabilität des linken Ventrikels gegenüber koronarer Minderdurchblutung zahlenmäßig erfassen.Keywords
This publication has 12 references indexed in Scilit:
- Beitrag zur Morphometrie der CoronarskleroseInternational journal of legal medicine, 1975
- Quantitative morphologische Untersuchungen zur Koronarsklerose und KoronarinsuffizienzBasic Research in Cardiology, 1974
- [Comparison of various methods of postmortem evaluation of heart weight (author's transl)].1974
- Die Alternsveränderungen des menschlichen HerzensJournal of Molecular Medicine, 1973
- [Connective tissue content of the human myocardium in acute and chronic myocardial infarct].1968
- Der Bindegewebsgehalt im Herzmuskel des Menschen bei akutem und chronischem MyokardinfarktBasic Research in Cardiology, 1968
- [Separate weighing of ventricles for the determination of hypertrophy of the heart].1966
- Über den Bindegewebsgehalt des Herzmuskels des MenschenBasic Research in Cardiology, 1964
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