Bacteriological effects of anti-pseudomonas aeruginosa chemotherapy in cystic fibrosis

Abstract
Strains ofPseudomonas aeruginosa resistant to clinically relevant antibiotics (β-lactams, quinolones, aminoglycosides) were detectable in sputa of cystic fibrosis patients. Correlations betweenin vitro susceptibility and bacteriological resultsin vivo were demonstrated at a quantitative level.P. aeruginosa strains susceptible prior to antibiotic therapy were observed to become resistant towards each of the compounds used for treatment. We conclude that antibiotic therapy in cystic fibrosis has to be optimized by culture specific selection of the drugs and consecutive bacteriological follow-ups. In Sputa von Patienten mit Mukoviszidose ließen sich β-lactam-, 4-chinolon- und aminoglykosidresistente Stämme vonPseudomonas aeruginosa nachweisen. Korrelation zwischen derIn vitro-Empfindlichkeit gegenüber Antibiotika und Veränderungen in der Konzentration vonP. aeruginosa pro Gramm Sputum wurde erkennbar. Resistenzentwicklung unter Therapie trat gegenüber allen verwendeten Antibiotika auf. Voraussetzung für optimalen Effekt von Antibiotika ist auch bei Mukoviszidose die Kenntnis des Resistenzverhaltens der Erreger sowohl vor als auch während der Therapie.