Validity of reported parental height in outpatient growth clinics in Buenos Aires city
- 1 January 1995
- journal article
- research article
- Published by Taylor & Francis in Annals of Human Biology
- Vol. 22 (2) , 163-166
- https://doi.org/10.1080/03014469500003812
Abstract
Differences between reported and properly measured parental height were evaluated in 82 mothers and 62 fathers attending either of two growth clinics in Buenos Aires city. Measured height was adjusted to its physiological decline with age. A significant trend towards overestimation of mother's and father's self stature and of mothers' report of their husband's stature was found in the private clinic (PRC). Variances of differences between reported and measured height were significantly greater in mothers attending the clinic of the public hospital (PUC), thus suggesting more inaccurate estimations in lower-class families. Ranges of differences were 5·0/ − 4·8 and 5·6/ − 5·8 cm for mothers' and fathers' self-estimations in the PRC. Figures for the PUC were 12·2/ − 6·7 and 5·0/ − 5·9 cm respectively. Ranges of differences in mothers' report of their husbands' heights were 5·1/ − 1·7 (PRC) and 9·4/ − 14·6 cm (PUC). Partial regression and correlation coefficients showed a significant trend of taller parents to be more inaccurate in their reporting. There were neither age nor sex influences on the accuracy or parental estimations. Individual variations in the errors found show the importance of measuring actual parental height for growth assessment in a clinical setting. Für 82 Mütter und 62 Väter, die eine von zwei Wachstumskliniken in Buenos Aires besuchten, wurden die Unterschiede zwischen der gemessenen Körperhöhe und der Körperhöhe nach eigenen Angaben untersucht. Die gemessene Körperhöhe wurde entsprechend ihrer physiologischen Abnahme mit dem Alter korrigiert. In der privaten Klinik (PRC) ließ sich bei Müttern und Vätern ein signifikanter Trend zur Überschätzung der Körperhöhe nach eigenen Angaben beobachten. Gleiches galt für die Angaben der Mütter zur Körperhöhe ihres Mannes. Die Varianz der Unterschiede zwischen der mitgeteilten und der gemessenen Körperhöhe war bei Müttern, die eine öffentliche Klinik (PUC) besuchten, signifikant größer, was darauf schließen läßt, daß in Familien aus den unteren sozialen Schichten die Schätzwerte der eigenen Körperhöhe weniger zuverlässig sind. In der PRC betrug die Variationsbreite der Abweichung der gemessenen von der geschätzten Körperhöhe bei Müttern 5·0/−4·8 cm und bei Vätern 5·6/−5·8 cm. In der PUC betrugen die entsprechenden Differenzen 12·2/−6·7 cm und 5·0/−5·9 cm. Die Variationsbreite der Differenz in der von Müttern geschätzten Körperhöhe ihrer Männer und den Meßwerten betrug 5·1/−1·7 cm (PRC) und 9·4/−14·4 cm (PUC). Partielle Regressions- und Korrelationskoeffizienten ließen erkennen, daß die Ungenauigkeit der Schätzwerte bei größeren Eltern tendenziell größer war. Weder Alter noch Geschlecht ließen einen Einfluß auf die Schätzgenauigkeit erkennen. Die individuellen Variationen in den beobachteten Fehlern belegen die Notwendigkeit zur Messung der Körperhöhe im Rahmen einer klinischen Bewertung des Wachstums. Les différences entre stature estimée et stature mesurée ont été évaluées chez 82 mères et 62 pères fréquentant l'une ou l'autre de deux cliniques pédiatriques de Buenos Aires. La stature mesurée était ajustée en fonction de son déclin physiologique avec l'àge. Une tendance significative à la surestimation des statures des pères comme des mères par les intéressés eux-mèmes et à la surestimation de la stature de leur mari par les mères, à été trouvée dans la clinique privée (CPR). Les variances des différences entre stature estimée et mesurée étaient significativement plus grandes chez les mères fréquentant la clinique de l'hopital public (CPU), suggérant ainsi de moins bonnes estimations dans les familles de milieu modeste. L'étendue des différences était 5·0/−4·8 et 5·6/−5·8 cm pour les autoestimations des pères et des mères dans la CPR, les chiffres analogues étant 12·2/−6·7 et 5·0/−5·9 cm dans la CPU. L'étendue des différences concernant l'estimation de la taille des maris par leurs femmes était 5·1/−1·7 (CPR) et 9·4/−14·6 (CPU). Les régressions partielles et les coefficients de corrélation montrent une tendance significative des grands parents à plus d'inexactitude dans leurs estimations et celles-ci ne paraissent influencées ni par l'àge ni par le sexe. Les variations individuelles dans les erreurs observées montrent l'importance qu'il y a de mesurer la stature des parents en clinique lorsqu'elle est nécessaire aux études de croissance.Keywords
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