Investigations into human thorotrastosis
- 1 June 1976
- journal article
- research article
- Published by Springer Nature in Virchows Archiv
- Vol. 371 (2) , 131-143
- https://doi.org/10.1007/bf00444929
Abstract
The subjects of investigation were 13 dead thorotrast patients, 10 male, 3 female, with ages ranging from 45 to 79 years. Two thousand organ and tissue specimens were investigated by means of autopsy and by both microscopic-autoradiographic and neutron activation analysis in order to detect late effects and to determine on approximate mean concentration of 232Th (mg per g of tissue). A comparison between late effects and concentrations of the dye medium led to the following conclusions: 232Th is, after intravascular injection, deposited in all organs and tissues of the human body. The highest mean concentrations are shown in the spleen, liver, bone marrow, and lymph nodes. The distribution of 232Th is inhomogeneous in all organs and tissues. The variations of maximum and minimum concentration lie around factor 2.2×100–2.4×105. Late effects occur only in spleen, liver, lymph nodes, and bone marrow, but not in organs and tissues that show a mean concentration of 232Th under 10−1 mg per g tissue. It is highly probable that tumors of thorotrast patients in organs other than spleen, liver, lymph nodes, and bone marrow are not caused by deposition of 232Th or ThO2. Bei 13 verstorbenen Thorotrastpatienten (10 Männern und 3 Frauen) im Alter zwischen 45 und 79 Jahren sind durch Obduktion, mikroskopisch-autoradiographische Untersuchungen und Neutronen-Aktivierungsanalyse von ca. 2000 Organ- und Gewebsproben die makroskopisch und mikroskopisch erkennbaren Spätschäden sowie angenäherte mittlere Konzentrationen (Medianwerte) von 232Th (mg/g Gewebe) festgestellt worden. Eine Gegenüberstellung von Spätschäden und Konzentrationen des Kontrastmittels erlaubte folgende Feststellungen: 232Th wird in allen Organen und Geweben des menschlichen Körpers nach intravasaler Applikation abgelagert. Die höchsten mittleren Konzentrationen weisen Milz, Leber, Knochenmark und Lymphknoten auf. 232Th ist in allen Organen und Geweben inhomogen verteilt mit Schwankungen von maximaler und minimaler Konzentration um den Faktor 2,2×100–2,4×105. Spätschäden treten nur auf in Milz, Leber, Lymphknoten und Knochenmark, nicht aber in Organen und Geweben mit einer mittleren Konzentration an 232Th unter 10−1 mg/g Gewebe. Tumoren bei Thorotrastpatienten in anderen Organen als in Milz, Leber, Lymphknoten und Knochenmark sind mit hoher Wahrscheinlichkeit nicht Folge der Ablagerungen von 232Th bzw. ThO2.Keywords
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