Effect of brief periods of paced ventricular tachycardia on coronary blood flow in dogs before and after graded coronary stenosis

Abstract
The effect of short bouts (1 min) of electrically induced ventricular tachycardias (VT) of increasing rates (160–240/min) was studied in 8 anesthetized dogs before and after graded constrictions of the left anterior descending (LAD) and the circumflex (CCA) coronary arteries. In the absence of coronary stenosis, paroxysmal VT caused a significant decrease in tension-time index (TTI), coronary blood flow (CBF) and coronary vascular resistance (CVR). Single and combined coronary stenosis caused relatively small alterations of the VT-induced depression of the systemic hemodynamics but reversed the effect of paroxysmal VT on the CVR. In the presence of single 90% LAD stenosis. VT resulted in an increase in CVR-LAD and a decrease in F-LAD associated with a fall in CVR-CCA and a rise in F-CCA. Combination of 90% LAD plus 70% CCA stenosis abolished the compensatory fall of CVR-CCA resulting in a pronounced reduction of F-CCA during VT. The results support the concept that in the presence of severe coronary stenosis brief paroxysmal ventricular tachycardias do increase myocardial nutritional demand but rather decrease nutritional supply. Die Wirkung kurzdauernder (1 min), elektrisch induzierter ventrikulärer Tachykardien (VT) mit ansteigenden Herzfrequenzen (160–240/min) wurde in 8 anästhesierten Hunden vor und nach abgestufter Koronarligatur des Ramus interventricularis anterior (LAD) und des Ramus circumflexus (CCA) geprüft. In Abwesenheit einer Koronarstenose bewirkten paroxysmale Tachykardien einen signifikanten Abfall des Spannungs-Zeit-Indexes (TTI), des koronaren Blutflusses (SBF) und des Koronargefäßwiderstandes. Einzelne und kombinierte Koronarstenosen verursachten relativ geringfügige Änderungen der VT-induzierten Einschränkung der systemischen Hämodynamik, kehrten jedoch die Wirkung der paroxysmalen VT auf den CVR um. Bei isolierter 90%-LAD-Stenose verursachten VT einen Anstieg des CVR-LAD und einen Abfall des LAD-Flusses, die von einer Abnahme des CVR-CCA und einer Zunahme des F-CCA begleitet wurden. Kombination einer 90%-LAD-Stenose und einer 70%-CCA-Stenose bewirkten eine ausgeprägte Einschränkung des CCA-Flusses während der VT. Die Ergebnisse unterstützen die Vorstellung, daß bei Vorliegen schwerer Koronarstenosen kurze paroxysmale ventrikuläre Tachykardien zwar den myokardialen Nährstoffbedarf erhöhen, den Nährstoffnachschub jedoch eher vermindern.