Ferrokinetics after high-dose methotrexate therapy

Abstract
After high-dose methotrexate with doses ranging from 2–10 g/m2, ferrokinetics were performed in 11 patients with different tumors. Iron-III-citrate-59Fe was injected at methotrexate serum concentrations ranging between 2.7×10−7−1.3×10−8 M. With MTX levels ≧4.2×10−8 M the plasma iron clearance was always retarded, and the plasma iron turnover was diminished in 5 of 6 patients with levels of 3.1−8.9×10−8 M at the time of the injection. In all cases with MTX concentrations ≧5×10−8 M the59Fe-utilization as the measure of effective erythropoiesis was reduced pathologically below normal range. These results show that the erythropoiesis resumes its normal extent even in case of normal methotrexate clearance only when the methotrexate serum concentrations have fallen down below 5×10−8 and that erythropoiesis is more sensitive against methotrexate toxicity than the granulocytopoiesis. Nach einer hochdosierten Methotrexat-Therapie mit Dosen von 2–10 g/m2 wurde bei 11 Patienten mit verschiedenen Tumor-Erkrankungen eine Ferrokinetik durchgeführt. Eisen-III-zitrat-59Fe wurde bei Methotrexat-Serum-Konzentrationen zwischen 2,7×10−7 und 1,3×10−8 M injiziert. Bei Methotrexat-Spiegeln ≧4,2×10−8 M war die Plasma-Eisen-Clearance in allen Fällen verlangsamt. Der Plasma-Eisen-Umsatz war bei 5 von 6 Patienten mit MTX-Spiegeln von 3,1–8,9×10−8 M zum Zeitpunkt der Eisen-Injektion vermindert. In allen Fällen mit MTX-Spiegeln über 5×10−8 M war die59Fe-Utilisation als Maß der effektiven Erythropoese pathologisch erniedrigt. Diese Ergebnisse zeigen, daß die Erythropoese erst dann wieder ihr normales Ausmaß annimmt, wenn die MTX-Serum-Konzentrationen unter 5 × 10−8 M abgefallen sind. Damit reagiert die Erythropoese empfindlicher auf Methotrexat als die Granulopoese.